مرسدس بنز E class

مرسدس بنز E class

چرا که از بدو تولد این کلاس در سال 1953 که به نام "پنتون" معروف بوده تا به امروز توانسته ترکیبی کم نظیر از جذابیت و وقار ظاهری را در کنار امکانات و قابلیت های ایمنی،رفاهی و فنی به مشتریان عرضه کند و همواره عنوان اسطوره و یکی از پر فروش ترین سدان های لوکس دنیا را یدک بکشد .

شاید بتوان یکی از خصوصیات ویژه مرسدس E کلاس را در طراحی ساده آن دانست،که همواره توانسته هر نسل ازاین مدل را تا سال ها در بین رقبایقدرش متمایز نگاه دارد .

با این مقدمه در ادامه سلسه مقالات نقد و طراحی،این بار به سراغ نسل نو E کلاس میرویم تا ببینیم آیا این نسل همانند اسلافخویش توانسته خصایص و ویژگیهای طراحی 50 ساله کلاس خود را حفظ کرده و ارتقا بخشد یا خیر؟

نسل جدید E-CLASS که با کد W212 شناخته می شود،در سال 2009 رسماً معرفی شد،هرچند تصاویر مخفی آ« یک سال قبل معرفی در سایت های خودرویی منتشر شد.تولید این مدل از مرسدس علاوه بر آلمان در هند، چین ، مکزیک اندکی کاهش و سایت چین رشدی قابل توجه در سال جاری تجربه خواهند کرد.

در نسل جدید بر خلاف نسل های قبل که از طراحی کاملاً محافظه کارانه و خطوط ملایم وپیکره سازی اصطلاحاً ماهیچه ای برخودار بودند این بار با سبک جدید طراحی مرسدس رو به رو هستید.سبکی مبتنی بر استفاده از خطوط شکسته جایگزین فرم های نرم و ماهیچه ای قبل شده است .

پایه گزاراین سبک طراحی مرسدس را می بایست "پیترفایفر"مدیر اسبق دپارتمان طراحی مرسدس نامید که بیش از E-CLASS در طراحی نسل جدید کلاس C نیز تفکر خود را به نمایش گذاشته بود،تفکری که پس از وی "گردن واگنر"جوان دنبال شد و ریشه در جوان سازی طراحی های مرسدس داشت تا بتواند در مقابل رقیب باواریایی خود که تحت سر پرستی "کریس بنگل "گرد و خاکی عظیم در دنیای طراحی خودرو به راه انداخته بود،رقابت کند.

در اولین نگاه چهره و نگاه نافذ و موقر E-class بیننده را مجذوب خود میکند.خطوط محکم و شکسته جلو چنجره و چراغ های دوبل جلو در هماهنگی با حجم پردازی سپر و خطوط افقی تشکیل دهنده عناصر جزء به حدی جذاب و پخته کار شده که کمتر می توان ایرادی از آن گرفت.هرچند به عقیده برخی کارشناسان فن طراحی،همانند اسلاف خویش،دوگانگی ویژه ای به E کلاس بخشیده و این چندان با ذائقه مشتریان این کلاس خودرو سنخیت ندارد.اما به صورت،این تغییر نگرش در طراحی در مجموع مثبت ارزیابی می شود.حرکت رو به بالای خطوط زرین چراغ ها در هماهنگی کامل با مانورهای حجمی سپر،در عین وقار، نمایی اسپرت به آن داده است،یعنی همان نکته ای که مدیران مرسدس به دنبال آن هستند.

خطوط شارپ بر روی موتور حسی از قدرت و اطمینان توام با اصالتی یکصد ساله را به بیننده منتقل می کند،اما در عین حال مدرن و جوان پسند است.خط برش در موتور همانند آنچه در کلاس C  دیده میشود به طرفین بدنه انتقال یافته تا ضمن ایجاد حسی متفاوت،نمای بصری جذابی در امتداد خط کمر و شانه خودرو ایجاد کرده و به افزایش طولی خودرو "به لحاظ بصری" کمک شایانی کند.

با گذر از نمای جلو، به تاثیر گذارترین نما در طراحی یک خودرو یعنی نمای جانبی می رسیم،که به گفته بزرگان طراحی می تواندتمامی فرمول های قضاوت را به هم بریزد.E  کلاس همانند تمامی خودروهای دیفرانسیل عقب از نمای جانبی تناسباتی بی نقص دارد.

اما علت چیست ؟

زمانی که آرایش موتور خودرو از حالت عرضی و دیفرانسیل جلو به طولی و دیفرانسیل عقب تغییر می کند، باعث می شود تا طول دماغه افزایش یافته،میزان خوابیدگی ستون های جلو بیشتر شده و فاصله مرکز تایر جلو از درز در جلو بیشتر شده و فاصله مرکز تایر جلو از درز در جلو بیشتر شود.این افزایش فاصله که در طراحی به نام Prestige Stance یا فاصله شخصیتی نامیده می شود،تاثیر به سزایی در زیبا جذاب نشان دادن استایل و پیکره خودرو در این نما دارد.در مرسدس E-class این اتفاق به همراه خط کمر کشیده و اندکی منحنی که از چراغ های جلو شروع شده و در انتها به چراغ های عقب ختم می شود توانسته حجم سنگین را پدید آورد،ضمن اینکه کاربرد هوشمندانه نوارهای کرومی،چاشنی کافی جهت لوکس نشان دادن هرچه بیشتر این سدان لوکس را فراهم کرده است .

یکی از نکاتی که در کلاس C مرسدس همواره مورد انتقاد بوده،عدم قرار گیری دستگیره های در روی خط اصلی بدنه خودرو بوده اما این نقیصه در E کلاس به طور کامل بر طرف شده است.برخلاف نسل قبل،خط سقف خودرو از حالت یک کمان ساده به فرمی شکسته به ویژه در ناحیه عقب و محل قرار گیری سر سرنشینان عقب تبدیل شده که این نیز در بحث پکیج داخلی یک امتیاز مثبت محسوب می شود،ضمن اینکه با کلیت پیکره جدی، خشک و استخوانی خودرو هماهنگ است .

پف به وجود آمده بر روی گلگیر عقب خودرو به یادگار از نسل اولیه کلاسE  یا پنتون،هرچند حرکتی جسورانه محسوب می شود،اما اتفاقی جدید نیست.در انتها به نمای عقب خودرو می رسیم.به جرات می توان گفت علی رغم جسارتی که در دو بخش قبلی به وضوح دیده می شد، در طراحی نمای عقب این نسل از مرسدس چندان با اتفاقی نو و بدیع رو به رو نمی شوید.پراحی چراغ های عقب حسی نامحسوس اما غیر قابل انکار از خودروهای آسیایی با خود دارد،ضمن اینکه فرم پردازی سپرعقب نیز علی رغم گیرا و جذاب بودن به ویژه در نمونه مورد بررسی به واسطه خروجی های اگزوز،همانند پیکره جلوی خودرو چشمگیر نیست.انتخاب تایر و رینگ مناسب در این خودرو، نکته ای است که آلمانها سال هاست در آن تبحر خاص دارند،به گونه ای که به نظر می رسد با هر گونه تغییر در آن به زیبایی این مجسمه لطمه میخورد .

با ورود به فضای داخل این خودرو اولین نکته قابل توجه راحتی صندلی و برگرفتن کامل بدن است.فرم پردازی داشبورد وجانمایی ادوات داخلی در عین سادگی ومحافظ کار بودن،کامل،واضح و بی نقص است ضمن اینکه خشکی طراحی خارجی را به داخل خودرو اورده است .وبالاخره ارگونومی مثال زدنی مرسدس خود را نمایان می سازد،به گونه ای که علی رغم تعدد کلیدها،هنگام کار با آنها مشکل خاصی نخواهید داشت.همانند تمامی خودروهای آلمانی در نسل جدید E کلاس نیز بیش از تجهیزات،برای برند و نام خودرو پول پرداخت می کنید و این نکته حتی در نمونه مورد بررسی نیز مشهود بود.نکته قابل توجه در محصولات جدید مرسدس،بازنگری کاملاً محسوس و چشمگیر در بحث کیفیت ساخت و مونتاژ است.بر خلاف نسل قبلی کلاسE که به عنوان نمونه ای با برخی ایرادات کیفی محسوس معروف بود در نسل جدید ارتقا کیفی خودرو به وضوح مشاهده می شود.ترکیب حرفه ای و دقیق چرم،پلاستیک،کروم و چوب طراحی و فضا سازی داخلی این نسل چشم نواز است،ضمن اینکه کیفیت مونتاژقطعات،شایسته برندی یکصد ساله است .

فضای سرنشینان جلو در دو بخش فضای سر و شانه کامل وبی نقص است،به علاوه دید راننده و احاطه وی به محیط اطراف کامل به نظرمی رسد.اما در ردیف دوم علی رغم آنکه فضای سر برای سرنشینانی با قد بلند کافی است،محدودیتی در قسمت فضای پا نیز نخواهید داشت .

به لطف مانیتور و دوربین دید عقب وآئینه های جانبی با قابلیت تشخیص خودروهای جانبی در نقاط کور،کنترل خودرو راحت است .نکته چالش برانگیز زیبایی یا کارایی در انتخاب رینگ و تایر این سدان جذاب تایرها با دیواره کوتاه و رینگ های بزرگ هرچند برجذابیت و زیبایی خودرو می افزاید اما اطلاعات کاملی نیز از کیفیت آسفالت مسیر را به شما به ویژه در تهران انتقال می دهد.این یعنی همان چالش بین زیبایی ظاهری یا راحتی رانندگی،اتفاقی که در E کلاس نیز کاملاًمحسوس است .

مرسدس E کلاس به زودی فیس لیفتی مختصر را تجربه خواهد کرد،فیس لیفتی که شاید همانند کلاس C بیش از آنکه قابل تمجید باشد مورد نقد قرار گیرد و یا جذاب تر از مدل فعلی خود باشد.اما بازار خودرو تا کمتر از 3 سال آینده می بایست خود را برای اتاق کاملاً جدید این کلاس آماده کند،آن هم با سبک طراحی جدید مدیر جوان مرسدس،"گوردن واگنر"که منتقدین فراوانی دارد.

در یک کلام مرسدس E کلاس W212 را باید خودرویی جذاب،مقتدر،موقر و نافذ دانست که طراحی آن نه همانند (کلاس GLK )خشک و خسته کننده است و نه همانند کودک تازه وارد (B-CLASS )حساس و غریب،ضمن اینکه بر افتخارات گذشته خود بیش ازافزوده است همانند اسلاف خویش می تواند به الگویی در طراحی خودروهای سدان لوکس –متوسط تبدیل شود.

 

ادرس سایت:www.autogolchin.ir

آدرس اینستا :mercedesbenzz-golchin


منبع: تعمیرگاه مرسدس بنز گلچین


برچسب‌ها: